Ben jij een echte mode fan, dan moet je zeker de tentoonstelling ‘Fashion Forward’ bezoeken in Parijs. In het Musée des Arts Décoratifs wordt 300 jaar mode tentoongesteld in 300 kledingstukken. Als bezoeker van dit museum kun je in vogelvlucht de mode van 1715 tot aan 2016 bewonderen. Driehonderd jaar mode is enorm veel kleding en daarom is er gekozen driehonderd silhouetten ten toon te stellen. De bezoeker krijgt een beknopt, maar tegelijkertijd een uitgebreid overzicht van driehonderd jaar mode te zien.

Lijst met deelnemende ontwerpers is duizelingwekkend lang

Driehonderd jaar kleding is een ontelbare berg kleding en het aantal ontwerpers is duizelingwekkend lang. Alleen het archief van Les Arts Décoratifs heeft al meer dan 150 duizend kledingstukken in eindeloos veel stijlen. Baljurken en babydolls, punk en rococo, Charles Frederick Worth en Jeremy Scott en redingotes en culottes een ellenlange waslijst aan kleding.

In 1986 begon het museum met een aparte modeafdeling en Fashion Forward kwam voor de dertigste verjaardag van dit fenomeen.

Klederdracht van adel en bourgeoisie

Fashion Forward richt zich met haar tentoonstelling enerzijds op Frankrijk, maar aan de andere kant op de klederdracht van adel en bourgeoisie. Mode is voor een groot deel Frans fenomeen, maar voor 100, 200 en 300 jaar geleden hulden alleen dames van stand zich in bijzondere gewaden. Zo liep Marie Antoinette rond in zijdenmousseline en het gewone voetvolk in vodden en lompen.

Maar als je het over mode hebt, dan heeft deze sinds 1715 een evolutie meegemaakt, de democratisering van stijl. Niemand loopt tegenwoordig nog in vodden of lompen. Iedereen mag deel uitmaken van de kermis van ijdelheden.

Toch is er in deze hele expositie geen gewone kleding te zien, behalve dan twee silhouetten van winkelketen H&M, die de Fashion Forward sponsort. Maar deze twee outfits zijn toch wel het meest relevant, want de samenwerking tussen H&M en Karl Lagerfeld in 2004 heeft de hele modewereld op zijn kop gezet. Sindsdien zijn namelijk hoog en laag met elkaar versmolten.

Er is veel moois te zien

Op deze expositie is veel moois te zien zoals de bontgekleurde cape van Emilio Pucci uit 1967 en de Grieks geïnspireerde zilveren jurk ‘Delphos’ uit 1910 van Mariano Fortuny. Het jaar 2016 wordt vertegenwoordigd door een gepimpte sweatshirtjurk van Vetements, de modehype van dit moment.

Een stukje modegeschiedenis in sneltreinvaart

1715: Prinsessen dragen lange, bolle ‘robes volantes’ met een diep uitgesneden decolleté.

1789: Na de Franse Revolutie worden er stijlvoorschriften opgesteld. De damesmode keert terug naar de oudheid.

1830: De wespentaille is helemaal in.

1857: De Engelse couturier Charles Frederick Worth ontwerpt als eerste seizoengebonden decolletés. Van zijn collecties geeft hij modeshows. Daarmee zet hij een standaard voor de mode.

1907: Vrouwen worden van het korset bevrijd door Paul Poiret.

1930: De Franse mode wordt opgeschud door de Italiaanse Elsa Sciaparelli met haar excentrieke creaties.

Surreële kledij uit de jaren 30 van vorige eeuw

1958: Jacques Heim lanceert de Haute Couture ‘prêt-à-portermode een inspiratie van de Amerikaanse ready to wear kleding.

2016: Er is een hapering ontstaan in het modesysteem. Het ritme van modecollecties is zoek of dat ze zijn uitgewerkt. Het valt op dat vele modehuizen ineens het roer omgooien en wisselen van designers.

Ontwerpersmode in een drafje

Fashion Forward kiest voor outfits van verschillende modeontwerpers. Je wordt op een drafje door de modegeschiedenis gestuurd en daarbij wordt jammer genoeg vergeten dat mode veel meer is dan alleen kleding. Er is ook weinig ruimte gemaakt voor duiding, want waarom is die ene jurk van Mainbocher zo belangrijk en worden ontwerpers als Helmut Lang en Vivienne Westwood straal genegeerd? Alles lijkt inwisselbaar en er bestaat geen gapend gat tussen de rodeloperjurken uit onze tijd en de hypes van zo’n tachtig jaar geleden.